Core Stability Leuven

Personal Training voor mannen en vrouwen, beginners en gevorderden
Redert Van De Velde Personal Training

Core Stability Training

Een sterke core is niet alleen nodig voor het verbeteren van je sportprestaties en het voorkomen van blessures, maar zorgt tevens voor een goede houding in het dagelijkse leven.
Core Stability Spieren

Veel trainingsprogramma's belichten tegenwoordig de oppervlakige buikspieren (zichtbare abs), maar besteden weinig aandacht aan de andere spieren die de core van je lichaam vormen. Toch is het opbouwen van alle core spieren essentieel om sterk en flexibel te blijven en performantie in bijna elke sport te verbeteren. Het is ook van vitaal belang voor het vermijden van slopende rugpijn.

De meeste mensen denken aan de core als het lang gezochte six-pack of slanke, getonede buikspieren, maar deze - oppervlakkige - buikspieren (Rectus Abdominis) vormen slechts een zeer klein deel van je 'core'. Core verwijst naar de spieren die de wervelkolom en het bekken stabiliseren en over de gehele lengte van de romp lopen en worden gebruikt om beweging te controleren, ons lichaamsgewicht te verschuiven en gelijkmatig te verdelen en onze rug te beschermen. Je Core is een zeer actieve spiergroep in je lichaam. Of je nu wandelt, eten maakt, jogt of golf speelt, je gebruikt je core voor al deze activiteiten.

  • Erector Spinae - spieren die langs de nek naar de onderrug lopen en dienen om de rug te strekken en te draaien
  • Multifidis - gelegen onder de Erector Spinae, langs de wervelkolom en verantwoordelijk voor het verlengen en draaien van de wervelkolom
  • Externe Obliques - gelegen aan de zijkant en voorkant van de buik
  • Interne Obliques - gelegen onder de Externe Obliques, lopend in de tegenovergestelde richting
  • Transverse Abdominis (TVA) - gelegen onder de schuine buikspieren zijn dit de diepste buikspieren die uw wervelkolom omsluiten voor stabiliteit en bescherming
Core training met Personal Trainer Leuven

Core stabilisatieoefeningen dagen de buik- en rugspieren uit om de wervelkolom in een geschikte positie te houden tijdens bewegingen.

Voorbeelden van kernstabilisatieoefeningen zijn het werken op onstabiele omgevingen, zoals de stabiliteitsbal, de balance board en oefeningen met de bosubal, grondoefeningen, zoals 'deadbugs', 'superman' en 'plank' en staande oefeningen die de bewegingen in je core minimaliseren terwijl het boven- en onderlichaam bewegen.

De voordelen van een sterke core

Buigen om je schoenen aan te trekken of iets op te pakken, draaien om achterom te kijken, in een stoel zitten of gewoon stilstaan zijn slechts enkele van de vele alledaagse handelingen waarbij je je core gebruikt. Zelfs basisactiviteiten van het dagelijks leven, zoals jezelf wassen of jezelf aankleden, doen een beroep op je core-spieren.

Lage rugpijn kan worden voorkomen door oefeningen die een evenwichtige, belastbare kernspieren bevorderen. Wanneer rugpijn toeslaat, wordt vaak een regime van kernoefeningen voorgeschreven om deze te verlichten, eventueel in combinatie met medicijnen, fysiotherapie of andere behandelingen.

Fietsen, hardlopen, zwemmen, golf, tennis of andere racketsporten, honkbal, volleybal, kajakken, roeien en vele andere sportieve activiteiten worden ondersteund door een sterke core. Ook seksuele activiteit vraagt ook om core-kracht en flexibiliteit.

Een goede houding maakt je figuur smaller, projecteert zelfvertrouwen, vermindert slijtage aan de wervelkolom en draagt bij aan een goede ademhaling. Zwakke, verkrampte of onevenwichtige core-spieren ondermijnen een goede houding in je dagelijks leven en op het werk.

Core Stability training te Leuven

Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability Personal Training Leuven Core Stability
Core Stability Training

Core Stability Training

In Core Stability Training gaat het niet om de oefeningen maar om de juiste spiergroepen. Core stability focust niet op bewegingsspieren maar op stabiliteitsspieren, oftewel houdingsspieren. We leren je de spiergroep in de diepte van je buik (de diepe dwarse buikspier of musculus transversus abdominus) aan te spannen en te gebruiken in meerdere houdingen en bewegingen.

Core Strength Training

Core Strength Training

Core strength training is wat er typisch in de fitness-zalen wordt getraind. Het betreft hier niet de functionele training van de stabiliteitsspieren om lage rugpijn te verminderen of blessures te behandelen/vermijden, maar wel de training van de diverse buikspieren voor een estetisch effect, namelijk duidelijk zichtbare buikspieren (inclusief een dieet dat toelaat deze zichtbaar te maken).

Logo RT Training & Coaching Leuven

RT Training & Coaching

"3 jaar geleden ben ik bij Redert terecht gekomen met zware rugproblemen (hernia). Na enkele mobilisatie- & stabilisatiesessies was ik heel snel volledig pijnvrij! Intussen is Redert nog steeds mijn vaste coach voor mijn full body workout 2 keer per week! Voor mij is Redert echt top!!!"
Zelfstandige Leuven

Contacteer ons op 0499 28 83 26 of via ons mailformulier

Wij geven u graag meer informatie inzake core stability en waar we kunnen helpen mocht u kampen met rugproblemen of een hernia. Mail